מבחני אנגלית למטרת קבלה ללימודים בחו"ל

למרות שישנו מבחר די גדול של מבחני רמה באנגלית, לעיתים קרובות מועמדים ללימודים גבוהים במדינות אשר אנגלית היא השפה הראשונה בהן נדרשים לעבור מבחן. מוסדות לימוד רבים מקבלים מבחנים שונים ולכן כדאי לדעת מה ההבדלים העיקריים בין המבחנים, כדי שתוכלו לבחור את המבחן המתאים לכם יותר ולקבל ציון גבוה יותר.

בבואכם להחליט לגבי איזה מבחן, נסו לענות לעצמכם על השאלות הבאות:

האם אתם צריכים להבחן למטרת לימודים אקדמיים?

האם נוח לכם יותר עם אנגלית אמריקאית או בריטית? (גם מבחינת מבטאים וגם מבחינת אוצר מילים וביטויים).

האם אתם מתקשים באופן חריג להשאר מרוכזים במבחנים ארוכים?

האם אתם מקלידים במהירות גבוהה?

האם אתם מרגישים נוח עם שאלות מסוגים שונים או שאתם מעדיפים בעיקר שאלות רבות ברירה (שיטה אמריקאית)?

השאלות האלה חשובות משום שה IELTS הוא מבחן בריטי והחלק הראשון של ה-TOEFL וכל מבחן ה-iTEP  בשיטה אמריקאית. המבחנים גם נבדלים באופן בו הם מועברים. הנה מספר דברים לקחת בחשבון כשאתם באים להחליט בין המבחנים.

האם אתם צריכים להבחן למטרת לימודים אקדמיים?

אם התשובה לשאלה זו היא חיובית, המשיכו לקרוא.

האם נוח לכם יותר עם אנגלית אמריקאית או בריטית?

אם אתם מנוסים יותר באנגלית בריטית (או אוסטרלית), הרי שה IELTS  הוא האפשרות העדיפה מבחינתכם, שכן בשל היותו מבחן בריטי, גם המבטאים בקטעי השמע וגם אוצר המילים והביטויים בחלקי השמע והקריאה נוטים לכיוון האנגלית הבריטית. אם אתם דווקא חובבי סרטים הוליוודיים ומרבים להשתמש בביטוי OMG!,  מבחן הTOEFL אוiTEP  יהיה לכם כנראה נוח יותר.

האם אתם מקלידים במהירות גבוהה?

למבחנים חלק של כתיבה. ב TOEFL  ו iTEP יש להקליד את החיבורים על מחשב, ב IELTS  תתבקשו לכתוב אותם על דף. אם אתם מקלידים לאט, כדאי לשקול להעדיף את מבחן IELTS.

האם אתם מתקשים באופן חריג להשאר מרוכזים במבחנים ארוכים?

מבחן TOEFL  נמשך ארבע שעות לערך, לעומת שעתיים וארבעים וחמש דקות בלבד ב IELTS  ושעה וחצי ב iTEP - עם זאת, זכרו שמבחן קצר יותר אינו בהכרח גם קל יותר.

האם אתם מרגישים נוח עם שאלות מסוגים שונים או שאתם מעדיפים בעיקר שאלות רבות ברירה (שיטה אמריקאית) ?

השאלות בחלקי הקריאה והשמיעה של מבחניו  TOEFL ו iTEP הן שאלות רבות ברירה עם תשובה אחת נכונה. במבחן IELTS מאידך, תפגשו סוגים שונים של שאלות, כולל שאלות רבות ברירה, השלמת משפטים, שאלות פתוחות, תרגילי התאמה בין פריטים שונים ועוד. אם אינכם מרגישים נוח עם שאלות שאינן רבות ברירה, לכו על מבחני  TOEFLו iTEP.

המבחנים בנויים מארבעה חלקים – קריאה, שמיעה, דיבור וכתיבה. והרי ההבדלים.

קריאה

TOEFL  / iTEP - חלק הקריאה כולל שלושה או ארבעה קטעי קריאה, ונמשך 60 או 80 דקות (בהתאמה למספר הקטעים). קטעי הקריאה הינם בהיקף של כ 700 מילים ונלוות לכל אחד מהם בין 12 ל 14 שאלות, אשר רובן רבות ברירה עם תשובה אחת נכונה. קטעי הקריאה הינם בנושאים אקדמיים שונים.

IELTS - חלק הקריאה נמשך שעה וכולל שלושה קטעי קריאה בנושאים אקדמיים שונים. השאלות הן מסוגים שונים, כמפורט לעיל.

שמיעה

TOEFL  / iTEP - חלק השמיעה אורך בין 60 ל 90 דקות וכולל קטעי שיחה (בין סטודנטים או בין סטודנט ומרצה) וקטעי הרצאה בנושאים אקדמיים שונים. יש לסכם את הדברים על דף טיוטה משום שניתן לשמוע כל קטע רק פעם אחת. לאחר שמיעת כל קטע יש לענות על חמש או שש שאלות, הכל רבות ברירה.

IELTS - חלק השמיעה במבחן IELTS נמשך חצי שעה. בחלק השמיעה במבחן  IELTS יש לענות על השאלות תוך כדי שמיעת הקטע, אך לפני שמיעתו יש זמן לעבור על השאלות. קטעי השמיעה מחולקים לרוב לשני חלקים וכך יותר קל לעבור על השאלות. השאלות הן מסוגים שונים, כולל השלמה של מילים חסרות, שאלות פתוחות, שאלות רבות ברירה ועוד.

כתיבה

TOEFL  - חלק הכתיבה אורך חמישים דקות וכל הכתיבה נעשית על מחשב. בחלק זה שתי משימות כתיבה. הראשונה היא משימה אינטגרטיבית, אשר בתחילתה תקראו טקסט קצר בנושא אקדמי כלשהו, ולאחר מכן תשמעו קטע הרצאה העוסק בנושא עליו קראתם. במשך 20 דקות ולאורך כ 200 מילים תצטרכו לסכם את עיקרי הרצאה ולתאר באיזה אופנים היא מתייחסת לנאמר בקטע הקריאה. משימת הכתיבה השניה אורכת 30 דקות והיא בעצם כתיבה של חיבור בנושא כללי כלשהו. ההיקף הנדרש במשימה זו הוא בערך 300 מילים.

IELTS - חלק הכתיבה נמשך שעה וכולל, בדומה למבחן TOEFL, שתי משימות כתיבה. הכתיבה מתבצעת על דפים ולא על מחשב. במבחן זה עליכם לחלק בעצמכם את הזמן הנתון בין שתי המשימות. ההמלצה היא להקדיש עשרים דקות למשימה הראשונה, שבה תתבקשו לתאר לאורך לפחות 150 מילים מידע שניתן בצורה של גרף או טבלה. לאחר מכן ישארו לכם כארבעים דקות למשימת הכתיבה השניה שהינה חיבור, בדומה למשימת הכתיבה השניה במבחן TOEFL.

דיבור

TOEFL  - חלק הדיבור ב TOEFL גם הוא ממוחשב לחלוטין, כאשר תשובותיכם מוקלטות ומועברות באינטרנט לבודקים. הוא כולל שש משימות דיבור. שתי המשימות הראשונות הינן עצמאיות: באחת מהן תתבקשו לתאר משהו או מישהו, ובשניה תתבקשו לבחור העדפה שלכם מבין שתי אפשרויות נתונות. בארבע המשימות האחרונות תקבלו מידע לפני השאלה, פעמיים בצורה של טקסט פלוס קטע שמיעה ופעמיים בצורה של קטע שמיעה בלבד. ארבע השאלות האחרונות, האינטגרטיביות, יבקשו מכם לענות על שאלה הקשורה במידע שקיבלתם. לפני כל תשובה ינתן לכם זמן של בין 15 ל 30 שניות להכין את תשובתכם, והזמן המוקצב לכל תשובה הוא 45 שניות או 60 שניות, בהתאם לסוג המשימה.

IELTS - חלק הדיבור מתבצע מול בוחן אנושי. הוא נמשך בין עשר דקות לרבע שעה וכולל שלושה חלקים – חלק ראשון הוא הכרות ויכלול מספר שאלות לגביכם, חלק שני שהוא משימה עצמאית ובו תקבלו כרטיס עם הנחיות לתיאור משהו או מישהו וכעבור דקה תצטרכו לתת תשובה של בין דקה לשתיים וחלק שלישי שבו ישאל אתכם הבוחן מספר שאלות כלליות ורחבות יותר בנושא הקשור למשימה השניה.

 

תרגול פרק קריאה בגרסה האקדמית (Academic Reading)

The Academic Reading test is 60 minutes long. It has three sections with 40 questions to answer. Below is a sample of one section. (Note that candidates for the Academic module do a different Reading test to the General Training module.)

Wind Power in the US

Prompted by the oil crises of the 1970s, a wind-power industry flourished briefly in the United States. But then world oil prices dropped, and funding for research into renewable energy was cut. By the mid 1980s US interest in wind energy as a large-scale source of energy had almost disappeared. The development of wind power at this time suffered not only from badly designed equipment, but also from poor long-term planning, economic projections that were too optimistic and the difficulty of finding suitable locations for the wind turbines.

Only now are technological advances beginning to offer hope that wind power will come to be accepted as a reliable and important source of electricity. There have been significant successes in California, in particular, where wind farms now have a capacity of 1500 megawatts, comparable to a large nuclear or fossil-fuelled power station, and produce 1.5 per cent of the state's electricity.

Nevertheless, in the U.S., the image of wind power is still distorted by early failures. One of the most persistent criticisms is that wind power is not a significant energy resource. Researchers at the Battelle Northwest Laboratory, however, estimate that today wind turbine technology could supply 20 per cent of the electrical power the country needs. As a local resource, wind power has even greater potential. Minnesota's energy commission calculates that a wind farm on one of the state's south western ridges could supply almost all that state's electricity. North Dakota alone has enough sites suitable for wind farms to supply more than a third of all electricity consumed in the continental US.

The prevailing notion that wind power is too costly results largely from early research which focused on turbines with huge blades that stood hundreds of metres tall. These machines were not designed for ease of production or maintenance, and they were enormously expensive. Because the major factors influencing the overall cost of wind power are the cost of the turbine and its supporting systems, including land, as well as operating and maintenance costs, it is hardly surprising that it was thought at the time that wind energy could not be supplied at a commercially competitive price. More recent developments such as those seen on California wind farms have dramatically changed the economic picture for wind energy. These systems, like installations in Hawaii and several European countries, have benefited from the economies of scale that come through standardised manufacturing and purchasing. The result has been a dramatic drop in capital costs: the installed cost of new wind turbines stood at $1000 per kilowatt in 1993, down from about $4000 per kilowatt in 1980, and continues to fall. Design improvements and more efficient maintenance programs for large numbers of turbines have reduced operating costs as well. The cost of electricity delivered by wind farm turbines has decreased from about 30 cents per kilowatt-hour to between 7 and 9 cents, which is generally less than the cost of electricity from conventional power stations. Reliability has also improved dramatically. The latest turbines run more than 95 per cent of the time, compared with around 60 per cent in the early 1980s. Another misconception is that improved designs are needed to make wind power feasible. Out of the numerous wind turbine designs proposed or built by inventors or developers, the propeller-blade type, which is based on detailed analytical models as well as extensive experimental data, has emerged as predominant among the more than 20,000 machines now in commercial operation world-wide. Like the gas-driven turbines that power jet aircraft, these are sophisticated pieces of rotating machinery. They are already highly efficient, and there is no reason to believe that other configurations will produce major benefits. Like other ways of generating electricity, wind power does not leave the environment entirely unharmed. There are many potential problems, ranging from interference with telecommunications to impact on wildlife and natural habitats. But these effects must be balanced against those associated with other forms of electricity generation. Conventional power stations impose hidden costs on society, such as the control of air pollution, the management of nuclear waste and global warming. As wind power has been ignored in the US over the past few years, expertise and commercial exploitation in the field have shifted to Europe. The European Union spends 10 times as much as the US government on research and development of wind energy. It estimates that at least 10 per cent of Europe's electrical power could be supplied by land-based wind-turbines using current technology. Indeed, according to the American Wind Energy Association, an independent organisation based in Washington, Denmark, Britain, Spain and the Netherlands will each surpass the US in the generating capacity of wind turbines installed during the rest of the decade.

Glossary

fossil fuel: coal, oil and natural gas kilowatt: 1,000 watts; a watt is a unit of power kilowatt-hour: one kilowatt for a period of one hour megawatt: one million watts wind farm: a group of wind turbines in one location producing a large amount of electricity wind turbine: a machine which produces energy when the wind turns its blades

Questions 1 - 5

Complete the summary below using words from the box. Write your answers in boxes 1-5 on your answer sheet.

NB There are more words or phrases than you will need to fill the gaps. You may use any word or phrase more than once.

The failure during the late 1970s and early 1980s of an attempt to establish a widespread wind power industry in the United States resulted largely from the ...(1)... in oil prices during this period. The industry is now experiencing a steady ...(2)... due to improvements in technology and an increased awareness of the potential in the power of wind. The wind turbines that are now being made, based in part on the ...(3)... of wide-ranging research in Europe, are easier to manufacture and maintain than their predecessors. This has led wind-turbine makers to be able to standardise and thus minimise ...(4)... . There has been growing ...(5)... of the importance of wind power as an energy source.

criticism   success   design costs   decisions

stability   operating costs   fall   effects  failure

growth   recognition   scepticism  decline   results   production costs

Questions 6 - 10

Look at the following issues (Questions 6-10) and the list of implications below (A-C). Match each issue with the correct implication. Write the correct letter A-C in boxes 6-10 on your answer sheet. N.B. You may use any letter more than once.

Implications

A provides evidence against claims that electricity produced from wind power is relatively expensive. B supports claims that wind power is an important source of energy. C opposes the view that wind power technology requires further development.

Example

The current price of one wind-generated kilowatt... Answer A

Issues

6. The recent installation of systems taking advantage of economies of scale ...

7. The potential of meeting one fifth of current US energy requirements by wind power ...

8. The level of acceptance of current wind turbine technology ...

9. A comparison of costs between conventional and wind power sources ...

10. The view of wind power in the European Union ...

תרגול פרק כתיבה בגרסה האקדמית (Academic Writing)

The Academic Writing test is 60 minutes long. It has two writing tasks of 150 words and 250 words. Below are samples of Task 1 and Task 2. (Note that candidates for the Academic module do a different Writing test to the General Training module.)

Writing Task 1

You should spend about 20 minutes on this task

The graph below shows the different modes of transport used to travel to and from work in one European city in 1960, 1980 and 2000.

Graph Example

Summarise the information by selecting and reporting the main features, and make comparisons where relevant.

Write at least 150 words.

Writing Task 2

You should spend about 40 minutes on this task.

Write about the following topic:

It is inevitable that as technology develops so traditional cultures must be lost. Technology and tradition are incompatible - you cannot have both together.

To what extent do you agree or disagree?

Give reasons for your answer and include any relevant examples from your own knowledge or experience.

Write at least 250 words.

תרגול פרק השמיעה (Listening)

לתרגול פרק השמיעה במבחן IELTS: 

http://www.canadavisa.com/ielts/free-practice-tests.html